Tööandjate Keskliit

Külalislahkuse sektor vahetab kriisist väljumisel ülemaailmselt kogemusi

Külalislahkuse sektor ei istu käed rüpes, vaid õpib kiiresti ja jagab sektori sees ülemaailmselt teadmist ja kogemust, kuidas kriitilistele olukordadele reageerida.

Kevadel kui riigipiirid suleti ja käes oli „The Great Lockdown“, olid just külalislahkuse (hotellid, restoranid, turism) ärid ja ettevõtjad esimesed, kes alustasid info jagamist veebiseminaride kaudu. Esimene selline rahvusvaheline ja väga menukas oli Hospitality Tomorrow  „Follow the sun“, kus osalejaid oli Aasiast Ameerikani.  Külalislahkuse sektori ettevõtjad jagasid infot ja arutasid omavahel võimalikke stsenaariume, kuidas lukku keeratud tööstusharu hakkama saab, mis jääb alles ning mida teha kogu selle suure muutuse taustal. Oli äärmiselt palju teadmatust ja arvamusi. Kaasatud olid nii analüütikud, valdkonna eksperdid ja arutlusel olid juba täiesti uued teemad nii tervisest, ohutusest, roheteemadest ja digitaliseerimisest. Oluline oli hoida sidet ja avatud meelt, sest tööstusharu, mis pikalt on olnud konservatiivne, vajas osati ka raputust.

Kui 2019. aastal New Baltic Hospitality FORUM Tallinnas toimus, siis ei osanud keegi arvata, et järgmisele aastale planeeritud ettevõtmine tuleb viia 100% virtuaalseks. Foorumi loomise ideeks on piirkonna ettevõtjate vahel suhete hoidmine ja vajalike uute rahvusvaheliste teadmiste vahetamine. Foorumil osalesid Balti, Soome, Rootsi ja Loode-Venemaa külalislahkuse ettevõtjad ja eksperdid. 

Käesoleva aasta 13. oktoobril toimunud virtuaalne versioon foorumist tõi kokku üle 410 huvilise 25. erinevast riigist, kellel kõigil oli soov õppida üksteiselt, saada uut infot ja  toetust kolleegidelt teistest riikidest ja seotud valdkondadest. 31 rahvusvahelist eksperti, kes meie seekordsed panteistid ja esinejad olid, jagasid palju uut ja huvitavat.

Seekord ei alustatud graafikutest ja majandusprognoosidest, vaid esimene teema oli vaimne tervis. Pikka aega ebavajalikuks või pehmeks peetud teema on just nendes valdkondades kriitilise tähtsusega, kus töötajatelt eeldatakse avatust head tuju ja suurepärast teenindust. Kui pikka aega isolatsioonis viibinud inimene tuleb tagasi tööle, siis ei tea keegi, mis seisus ta tegelikult on.

Selleaastase foorumi kava oli väga sisutihe – juttu oli nii uutest kontseptsioonidest kui ligipääsetavusest ja regiooni väravatest merel, õhus ja maismaal; digitaliseerimisest ja sellest, et juba mõne aasta pärast toodetakse rohkem roboteid kui sõiduautosid ja see trend mõjutab kindlasti ka pöördumatult külalislahkuse sektorit, kus inimfaktor on endiselt oluline, aga see muutub, kui muutub tarbija ootus, rahaline võimekus ja kontseptuaalsed lahendused. Aga muidugi ei puudunud arvutused, stsenaariumid ja võimalikud taastumise prognoosid, mis kindlasti veel muutuvad, sest endiselt on palju teadmatust. Isegi kui me teame viirusest oluliselt rohkem kui kevadel, siis inimeste käitumist ja uute harjumuste kujunemist saame alles näha.

Kõige positiivsem oli, et kõik esinejad olid ühel meelel, et sektor taastub varem või hiljem ja see toob endaga kaasa uusi võimalusi ja uusi arendusi. Just hoiak ettevõtjate seas on paljuski see mootor, mis aitab leida lahendusi ja eksperimenteerida uute kontseptsioonidega. Selleks, et eksperimenteerida uuega, peavad olemas olema vajalikud teadmised ehk muutuses on valdkonna haridus. Toomas Danneberg  (EBS) ja John Lohr (HOSCO) jagasid oma nägemust tuleviku haridusest, kus paljuski on sisuloojad ja tootjad eraldatud ning teadmiste/oskuste/sertifikaatide saamine viiakse platvormidele, kuhu on ligipääs nii maailma parimatel eksperditel jagamaks oma teadmisi kui ka kõikidel, kes soovivad neid oskuseid ja teadmisi omandada. Kindlasti ei saa kõik olema virtuaalne, teeninduses on  ka vajalik päris elu situatsioonides hakkama saada ja seda tuleb oluliselt rohkem harjutada. 

Foorumi lõpetas Erik Nissen Johansen, Stylt Trampoli looja, kes rääkis uutest kontseptsioonidest ja sellest, kuidas luksus ei ole enam kallid autod või riided, vaid unikaalsed asukohad ja ülimalt hästi läbi mõeldud klienditeekonnad tarbimisel.

Mis on olulisemad sõnumid:

  • Inimesed jäävad reisima
  • Reisimine saab olema mõnevõrra teistmoodi
  • Paindlikkus tuleb tagada kõiges
  • Lauale on tulnud uued teemad – puhtus, vastutustundlik käitumine äris ja juhtimises, rohepööre, digitaliseerimine ja tähenduse loomine
  • Puhtus, turvalisus on saamas eelduseks sihtkoha valiku puhul
  • Töötajate vaimne tervis
  • Koostöö tähtsus kasvab
  • Mitmetasandilised kontseptsioonid
  • Klienditeekonnast tuleb nüüd ka päriselt aru saada
  • Digitaliseerimine ja efektiivsus 

Foorumi ettekanded on järel kuulatavad veel mõned päevad kuni reedeni 16.10 ja siis jagame oma kodulehel videolinke paneelidest.

Lisatud fotol on New Baltic Hospitality FORUM Advisory Board – https://newbaltichospitality.com/. Need on Eesti, Läti, Leedu, Soome ja Rootsi hotelli ja restorani valdkonna ettevõtjad, juhid, eksperdid.