Tööandjate Keskliit

Innovatsiooni juhtimine ettevõttes

Kokkuvõte Marc Ventresca ettekandest Tööandajate Innovatsiooni juhtimise seminaril

Innovatsioonivõimekus tuleneb ettevõtte terviklikust innovatsioonisüsteemist: üksteisest sõltuvate protsesside ja struktuuride sidus kogum, mis määrab, kuidas ettevõte otsib uudseid probleeme ja lahendusi, sünteesib ideed ärikontseptsiooniks ja tootekujunduseks ning valib, milliseid projekte rahastatakse. Innovatsioon ei ole vaid hea idee, vaid see on vaja ka oskuslikult ja süsteemselt ellu viia.

Ettevõte peab kogu aeg olema kursis maailma uute avastustega. Näitena olgu toodud fotokaamerate ja filmide juhtivtootja Kodak, kes kaotas peaaegu täielikult oma turupositisooni digikaamerate ja telefonide lisafunktsioonide turuletulemisega. Inimeste vajadus pildistada ja väärtuslike hetki jäädvustada ei kadunud ära, vaid turg muutus väga kiiesti ning Kodak ei suutnud sellega kaasa minna.

Innovatsioon ei ole vaid hea idee, vaid see on vaja ka oskuslikult ja süsteemselt ellu viia. Majanduses toimub pidev nö kannibalisatsioon – maailm ei ole püsiv, vaid pidevas muutuses. 10 aastat ja kõik on muutunud.

Äärmiselt oluline on ettevõttel jälgida ressursside, prioriteetide ja jõupingutuste suhet. Väga soovituslik on kasutada olemasolevaid varasid ja positsioone kasumit tootval viisil ning samal ajal analüüsida uusi tehnoloogiaid ja uusi turge ning regulaarselt konfigureerida ümber organisatsiooni ressursse olemasolevate ja uute võimaluste leidmiseks. Oluline on pidevalt analüüsida, et kas panustatakse rohkem tänaseks või homseks? Kuhu suunatakse oma energia, kas tänasele või homsele? Ideaalis peaks olema tasakaal. Enamus ettevõtete ärimudeleid keskendub siiski hetkekasumi suurendamisele kui jätkusuutlikule hinna/kasumi tagamisele suunatud tegevustele. Samuti, pigem pööratakse rõhku stabiilse äriportfelli kasumlikkuse parandamisele kui innovatsiooni kiirendamisele.

[Tänapäeva] edukate ettevõtete strateegia ei seisne enam väärtusahelas fikseeritud tegevuste positsioneerimises. Üha olulisemaks on saanud käitumuslikud mudelid – tulevikku vaatavad uued tooted ja lahendused, kombineerituna õigete väärtust lisavate tegevustega. [Edukad] ettevõtted – leiutage väärtus uuesti. Strateegilise analüüsi fookuses ei ole ettevõte ega isegi mitte tööstus, vaid väärtust loov süsteem ise, kus ökosüsteemi erinevad osalejad töötavad klientidega uuel viisil väärtuse loomiseks. Nende peamine strateegiline ülesanne on rollide ja suhete ümberseadistamine, et mobiliseerida väärtusloome uutes vormides ja seda uute osalejate poolt. Uued tehnoloogiad loovad uusi võimalusi, seega peab olema muutunud ka ettevõtete töötajate poolne võimekus ja oskused. ‘The future is already here, it is just very unevenly distributed.’ 

Vt ka Oxfordi ülikooli innovatsiooni programme:

 Oxford Strategic Innovation Programme

Oxford Executive Diploma in Strategy and Innovation

Foto: https://twitter.com/marcventresca/Marc Ventresca erakogu

*Marc Ventresca (PhD) on Oxfordi Ülikooli Said Business School’i strateegilise juhtimise professor*

Kasutame kodulehel küpsiseid. Tutvun andmekaitse poliitikaga Nõustun
×